Πραγματοποιήθηκε από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αττικής
Παρουσιάστηκε από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ) η σφυγμομέτρηση που πραγματοποίησε η Κάπα Research για λογαριασμό της Ένωσης και αφορά στο προσφυγικό ζήτημα. Αναφερόμενος στη σφυγμομέτρηση, ο δήμαρχος Νίκαιας – Άγιου Ιωάννη Ρέντη Γιώργος Ιωακειμίδης, τόνισε μεταξύ άλλων ότι η έρευνα θα δοθεί στους δήμους της Αττικής και θα παρουσιαστεί και στην ΚΕΔΕ με αφορμή και το σχετικό συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί στη Σάμο, τονίζοντας ότι η «Η Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει τέτοιες μετρήσεις, για να μπορεί να ορίζει και την πολιτική της συμπεριφορά κάθε στιγμή».
Μεταξύ των ευρημάτων της έρευνας συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
Στην ερώτηση «Πώς κρίνετε τους χειρισμούς καθενός από τους παρακάτω θεσμούς της ελληνικής Πολιτείας για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης;» ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης βρίσκεται αρκετά ψηλά με ποσοστό 63,2% να απαντά θετικά και μάλλον θετικά. Αυτό προκύπτει και από τις απαντήσεις στην ερώτηση «Ποια στάση θέλετε να κρατήσει η δημοτική αρχή της περιοχής σας;» όπου το 46,5% απαντά «Να δεχθεί την δημιουργία κέντρου που θα προτείνει η ίδια¨(η δημοτική αρχή)».
Στην ερώτηση «Εσείς προσωπικά είστε υπέρ ή κατά της υποδοχής από την Ελλάδα των προσφύγων που φθάνουν στα ελληνικά νησιά;» το 55,7% τάσσεται υπέρ και μάλλον υπέρ της αποδοχής των προσφύγων στην Ελλάδα και το 41,7% μάλλον κατά και κατά.
Στην ερώτηση «Τι συναισθήματα σας δημιουργεί η προσφυγική κρίση που εξελίσσεται έντονα στη χώρα μας τους τελευταίους μήνες;» το 67,4% απαντά ανησυχία και το 48,5% αλληλεγγύη.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ
1. Η ανησυχία κυριαρχεί στα συναισθήματα. Συναισθήματα όμως όπως η αλληλεγγύη, η συμπόνια και η κατανόηση συγκεντρώνουν μεγαλύτερα ποσοστά από τον θυμό, τον φόβο και την απέχθεια. Οι Δήμοι Αθήνας, Πειραιά και η Δυτ. Αττική συγκεντρώνουν τα υψηλότερα ποσοστά απέχθειας. Το αντιφατικό είναι στη Δυτ. Αττική όπου ενώ συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό στην απέχθειας ταυτόχρονα συγκεντρώνει και το μεγαλύτερο στην ανοχή καθώς και σε αντίθεση με όλες τις άλλες περιοχές στην αποδοχή κέντρων φιλοξενίας ανοιχτού τύπου. Πάντως οι μισοί περίπου πολίτες βλέπουν σαν απειλή τους πρόσφυγες ή μετανάστες. Γενικότερα φαίνεται πως η ανησυχία πηγάζει κύρια από τους φόβους για χειροτέρευση της οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης στις σημερινές συνθήκες της κρίσης. Στα πλαίσια αυτά κυριαρχεί και η γνώμη υπέρ των κλειστών κέντρων φιλοξενίας.
2. Σε ποσοστό κάτι μικρότερο από 56% ο κόσμος είναι υπέρ της υποδοχής των προσφύγων. Η Δυτ. Αττική συγκεντρώνει τα μεγαλύτερο ποσοστό κατά της υποδοχής των προσφύγων.
3. Θεωρείται πως την μεγαλύτερη ευθύνη για την κακή διαχείριση του προβλήματος φέρει η Ε.Ε. και λιγότερο η κυβέρνηση. Κοινή πεποίθηση όλων είναι πως η ένταση του προβλήματος θα ήταν ίδια ανεξάρτητα από το ποια κυβέρνηση θα το διαχειριζόταν.
4. Υπάρχει ανησυχία ως προς την πιθανότητα αύξησης του προσφυγικού ρεύματος.
5. Στην αξιολόγηση των θεσμών ως προς τους χειρισμούς η Τοπική Αυτοδιοίκηση μαζί με τις τοπικές κοινωνίες και τα σώματα ασφαλείας απολαμβάνουν της εμπιστοσύνης των πολιτών σε αντίθεση με κυβέρνηση, ΜΜΕ και αντιπολίτευση. Οι πολίτες είναι ικανοποιημένοι επίσης από την συμβολή των Δήμων εκτός από την Αθήνα και την Ανατ. Αττική. Οι πολίτες εμπιστεύονται περισσότερο τους Δήμους στη διαχείριση των προσφορών τους. Τέλος η κοινή γνώμη αποδέχεται την δημιουργία κέντρων φιλοξενίας με την πλειοψηφία να θέλει την αποφασιστική γνώμη του Δήμου στην δημιουργία και την διαχείρισή του. Για τις θέσεις των κέντρων φιλοξενίας που έχουν εξαγγελθεί οι πολίτες έχουν σύμφωνη γνώμη για τα περισσότερα και θα αποδέχονταν τη δημιουργία τέτοιου κέντρου στην περιοχή τους, ακόμα και δίπλα στο σπίτι τους.
6. Η ατομική προσφορά αντιμετωπίζεται θετικά με εξαίρεση την προσφορά χρημάτων και φιλοξενίας.
7. Τέλος σχετικά με την Ε.Ε. γενικά η στάση της κοινής γνώμης είναι αρνητική και δεν αποδέχεται το κλείσιμο των συνόρων με την κατάργηση της συμφωνίας Sengen. Παράλληλα αποδέχεται την λήψη μέτρων κύρια στο χτύπημα των διακινητών και την οικονομική ενίσχυση των χωρών που πλήττονται από την κρίση.