“Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν” του Μπέρτολτ Μπρεχτ συζητήθηκε στην 12η συνάντηση Λέσχη Ανάγνωσης Βιβλιοθήκης Δήμου Ηρακλείου Αττικής
Στις 16 Ιανουαρίου, η Λέσχη Ανάγνωσης της Βιβλιοθήκης Δήμου Ηρακλείου Αττικής πραγματοποίησε την δωδέκατη συνάντησή της από τη δημιουργία της. Το βιβλίο που συζητήθηκε ήταν το θεατρικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ (1898-1956) “Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν”, έργο που ολοκληρώθηκε αρχές του 1941 στη Φιλανδία κατά την εποχή της αυτοεξορίας του και πρωτοδημοσιεύτηκε το 1953.
Στο ενημερωτικό κείμενο που μας απέστειλαν τόσο για τη συζήτηση γύρω από το έργο αυτό όσο και για την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας της Λέσχης Ανάγνωσης σημειώνεται: “Ορμώμενος από ένα κινέζικο παραμύθι, με στοιχεία δανεικά από το κινέζικο θέατρο αλλά και από το αρχαίο ελληνικό, ο Μπρεχτ στήνει το δικό του μύθο, τη δική του παραβολή του Καλού ανθρώπου, μελετά την ανθρώπινη φύση και θέτει ένα καίριο και τραγικά διαχρονικό ερώτημα: «Είναι εφικτό να είναι και να παραμένει κάποιος καλός σε ένα κόσμο κακίας και εκμετάλλευσης;».
Η μουσική και το τραγούδι με χαρακτήρα σχολίου, τα ιντερμέδια, η άμεση επαφή των ηρώων με το κοινό – στο οποίο αυτοί απευθύνονται απευθείας, η μάσκα και η μεταμφίεση, η τεχνική της αποστασιοποίησης μεταξύ του θεατή και των όσων διαδραματίζονται επί σκηνής, η διαδοχή αυτόνομων σκηνών, η μείξη του κωμικού και του τραγικού, η συνύπαρξη του καλού και του κακού, η αντιφατικότητα στους χαρακτήρες και στις συμπεριφορές τους, η διπλή ταυτότητα και η εναλλαγή ρόλων, όλα αυτά, που αποτελούν βασικά συστατικά του θεάτρου του Μπρεχτ και εξυπηρετούν τη λειτουργία του, τα βρίσκουμε και στον Καλό άνθρωπο του Σε Τσουάν.
Επικό και διαλεκτικό, στρατευμένο και διδακτικό, ρεαλιστικό και ποιητικό, καινοτόμο, επαναστατικό και συλλογικό, το θέατρο του Μπρεχτ, έρχεται σε αντίθεση με το λεγόμενο αστικό θέατρο και θέτει ως σκοπό την πολιτική και κοινωνική ευαισθητοποίηση του θεατή. Στόχος του να οδηγήσει το θεατή στην κατανόηση της κοινωνίας και των αντιφάσεών της, να του δώσει τα μέσα για κριτικό στοχασμό, για τη μεταβολή του εαυτού του και κατ’ επέκταση του κοινωνικού συνόλου.
Για τον Μπρεχτ το θέατρο συνιστά διαλεκτικό μέσο αλλαγής των ανθρώπων και των κοινωνιών, διαδικασία Γνώσης. Μέσα από το συγκεκριμένο δε έργο του, αλλά και γενικότερα μέσα από το θέατρό του, ο Μπρεχτ αμφισβητεί από τη μία τη χριστιανική ηθική, που δεν βοηθάει το άτομο να επιβιώσει σε ένα σκληρό και απάνθρωπο κόσμο, όπου κυβερνά το χρήμα και όπου ακόμα και η αγάπη στοιχίζει ακριβά, και από την άλλη εναντιώνεται στο καπιταλιστικό σύστημα, που δημιουργεί αφέντες και δούλους, γεννά συγκρούσεις εσωτερικές και ταξικές αντιπαραθέσεις. Ο ίδιος προτείνει την οδό του διαλεκτικού υλισμού, θεωρώντας ότι ο άνθρωπος οφείλει να διατηρεί την καλοσύνη του όσο το δυνατόν ακέραιη, έτσι ώστε να υπάρχει μια συνεχή θετική αλληλεπίδραση ατόμου-κοινωνίας.
Επίσης, στην δωδέκατη αυτή συνάντηση, η Λέσχη, μετά τη συζήτηση, έκοψε την πίτα της και αντάλλαξε ευχές για ένα δημιουργικό και γεμάτο όμορφα αναγνώσματα 2013.
Στη συνάντηση είχαμε τη χαρά να παρευρίσκονται μαζί μας o κ. Δημήτριος Μπούκης, Αντιδήμαρχος Παιδείας Πολιτισμού και Αθλητισμού, ο κ. Γιώργος Βλαντής, Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, η κα Ελισάβετ Δελατόλα, Πρόεδρος της Ένωσης Γονέων Ηρακλείου Αττικής, ο κ. Δημήτρης Πολίτης, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης, και ο κ. Μιχάλης Πάτσης, Εκπαιδευτικός – Συγγραφέας.
Αναφέρεται επίσης ότι στα πλαίσια των δράσεων της Λέσχης τα μέλη της μαζί με φίλους, 39 συνολικά άτομα παρακολούθησαν και απόλαυσαν την ομώνυμη, πολύ καλή παράσταση της Κατερίνας Ευαγγελάτου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση στις 24 Ιανουαρίου, παρά τις αντίξοες συνθήκες (Γενική απεργία ΜΜΜ, δυσμενείς καιρικές συνθήκες).
Τέλος, στην επόμενη συνάντησή της, στις 13 Φλεβάρη, η Λέσχη θα έχει τη χαρά να φιλοξενήσει τη συγγραφέα Ρέα Γαλανάκη, για να συζητήσει μαζί της πάνω στο μυθιστόρημά της Ο βίος του Ισμαήλ Φερίκ πασά, βιβλίο, μελέτης για το μήνα Δεκέμβριο, και γενικότερα πάνω στο σύνολο του έργου της.”