Πως δεν έγινε “Βιετνάμ” ο Δήμος Μεταμόρφωσης
Στους ρυθμούς της Χορωδίας της Ανώτατης Στρατιωτικής Ακαδημίας των ΗΠΑ κινήθηκε το δημοτικό συμβούλιο Μεταμόρφωσης, κατά την πρόσφατη συνεδρίασή του, καθώς το Σώμα κλήθηκε να αποφασίσει αν θα εγκρίνει την πραγματοποίηση της συναυλίας της Αμερικανικής Στρατιωτικής Χορωδίας στο συνεδριακό κέντρο του Δήμου Μεταμόρφωσης στις 30 Μαρτίου. Αν και δεν μας αρέσουν τα …σπόιλερ, ενημερώνουμε πως η συναυλία δεν θα γίνει αλλά πάμε να δούμε πως φτάσαμε σε αυτήν την “φιλειρηνική” απόφαση του δημάρχου μέσα από μία “πολεμική” συνεδρίαση.
Μύριζε μπαρούτι από νωρίς
Ήταν το πρωί της Δευτέρας 11/3 και ώρα 11:17 όταν λάβαμε στην εφημερίδα την ανακοίνωση της Τομεακής Επιτροπής Βορειοδυτικής Αθήνας του ΚΚΕ η οποία με τίτλο “Τα γεράκια του πολέμου είναι ανεπιθύμητα στην περιοχή μας!” έδινε το στίγμα του τι θα ακολουθήσει στην προγραμματισμένη για το ίδιο βράδυ συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.
Αν και ήταν θέμα στην ημερήσια διάταξη ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, κ. Παναγιώτης Μακρίδης έθεσε ερώτημα κατά τη διάρκεια της προ ημερήσιας συζήτησης και έτσι είχαμε την πρώτη έντονη διαμάχη.
Συγκεκριμένα, ο κ. Μακρίδης τόνισε ότι για τη ΛΑΣΥ το συγκεκριμένο συμβούλιο είναι μονοθεματικό και η ερώτηση είναι μία και συγκεκριμένη: “Για ποιο λόγο καλέσατε την μπάντα των αξιωματικών του αμερικάνικου στρατού, που έχει αιματοκυλήσει όλο τον πλανήτη και προσπαθείτε να την ωραιοποιήσετε στα μάτια των λαϊκών οικογενειών μίας εργατούπολης όπως η Μεταμόρφωση;”
Ο δήμαρχος αρχικά είπε ότι θα τοποθετηθεί και θα απαντήσει για όλα όταν φτάσει η σειρά του θέματος αφού υπήρχε στην ημερήσια διάταξη. Ο κ. Μακρίδης όμως επέμεινε και επαναλάμβανε το ερώτημα “Ποιος είχε την ιδέα;” Τότε ο δήμαρχος είπε: “Άνθρωποι του Τομέα του Πολιτισμού που εργάζονται στο Δήμο έχουν γνωριμίες και φιλικές σχέσεις με τη συγκεκριμένη μπάντα και δεν υπάρχει τίποτα το πολιτικό.” Ο κ. Μακρίδης δεν πείστηκε από αυτήν την απάντηση λέγοντας πως “είναι πολύ μικρό για ένα τέτοιο μεγάλο πράγμα. Είναι πολύ βολικό. Αν σας πιέζει κάποιος να μας το πείτε, δε δεχόμαστε ότι ένας υπάλληλος τους έφερε”. Ο κ. Σαραούδας απάντησε ότι δεν τον πίεσε κανείς για να τους φέρει και συμπλήρωσε πως η θέση του είναι πως η τέχνη ενώνει και δεν θα έπρεπε να υπάρχει πρόβλημα επειδή είναι αμερικάνικη η μπάντα. Ο κ. Μακρίδης απάντησε πως δεν είναι το πρόβλημα ότι είναι αμερικάνοι αλλά ένστολοι για να ανταπαντήσει ο δήμαρχος ότι είναι ένστολοι με μουσικά όργανα και όχι με όπλα.
Αμέσως μετά είχαμε την πρώτη διακοπή της συνεδρίασης, καθώς όπως φάνηκε ο δήμαρχος δεν ήταν προετοιμασμένος για την ερώτηση του κ. Μακρίδη αν χρησιμοποιεί το Δήμο Μεταμόρφωσης ως ΄”γέφυρα” η Αμερικάνικη Πρεσβεία και ο Αμερικάνικος Στρατός και δεν συγκράτησε το γέλιο του με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί έντονη οχλαγωγία και η Πρόεδρος να διακόψει τη συνεδρίαση.
Η εισήγηση της αρμόδιας Αντιδημάρχου
Το Σώμα επανήλθε στο ίδιο θέμα όταν έφτασε η σειρά του στην ημερήσια διάταξη. Την εισήγησή έκανε η αρμόδια Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, κα Χριστίνα Αντωνοπούλου η οποία αφού αναφέρθηκε στα διαδικαστικά σχολίασε σχετικά: “Ο Πολιτισμός δεν έχει ούτε χρώμα. ούτε φύλο, ούτε αν είναι η Αμερική ή η Ρωσία. Ότι η συγκεκριμένη χορωδία επέλεξε μέσα από τόσες πόλεις τη Μεταμόρφωση, λόγω της γνωριμίας του καλλιτεχνικού μας Διευθυντή, κ. Δημοσθένη Σταυριανού, θεωρώ ότι μόνο τιμή είναι και τεράστια διαφήμιση για την πόλη μας.”
Μπήκαν στη συζήτηση και οι Βαρουφάκης – Κασσελάκης
Η κα Αντωνοπούλου έκλεισε απευθυνόμενη στον επικεφαλής της “Συμμαχίας Πολιτών”, λέγοντας: “Επιτρέψτε μου κε Καραβάκο να πω πως υπάρχει μία υποκρισία, δεν μπορούμε να στηρίζουμε τον Βαρουφάκη και τον Κασσελάκη οι οποίοι είναι φιλοαμερικάνοι”. Ο κ. Καραβάκος απάντησε : “Η ανοησία έχει και ένα όριο. Έλεος. Καταλαβαίνουμε τη δύσκολη θέση που ήρθατε και το πιο τραγικό είναι πως δεν έχετε καταλάβει τι κάνατε. Σήμερα το συνειδητοποιήσατε. Είναι τόσο η χάλια η κατάσταση που δεν είναι καν ιδεολογική θέση. Με το “κράξιμο” που φάγατε καταλάβατε ότι κάνατε χοντρή πατάτα και πάτε με ανοησίες να την δικαιολογήσετε.” Όπως αναμενόταν μετά από αυτές τις προσβλητικές εκφράσεις η συνεδρίαση διακόπηκε για δεύτερη φόρα από την Πρόεδρο του Σώματος, κα Αθανασία Ακριώτη, η οποία οφείλουμε να επισημάνουμε ότι ήταν καθοριστική ώστε να εξελιχθεί όσο το δυνατόν πιο ομαλά η πάρα πολύ δύσκολη αυτή συνεδρίαση.
Δ. Σταυριανός: “Καλλιτεχνική και μόνο η επιλογή”
Όταν ξεκίνησε για τρίτη φορά η συνεδρίαση τον λόγο πήρε ο καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δήμου Μεταμόρφωσης, κ. Δημοσθένης Σταυριανός ο οποίος υπεραμύνθηκε της επιλογής του περιγράφοντας το πως “’έκλεισε” η συναυλία. Χαρακτηριστικά, ο κ. Σταυριανός τόνισε: “Όλη η συνεννόηση έχει γίνει σε επίπεδο καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών διευθυντών, δεν υπάρχει καμία πολιτική ανάμιξη και η Πρεσβεία της Αμερικής είναι το πιθανότερο να αγνοεί πως θα έρθει εδώ η χορωδία. Επίσης να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν είναι μαχητές οι συγκεκριμένοι αλλά καλλιτέχνες. Σέβομαι την τίμια και συνεπή θέση του ΚΚΕ αλλά η Τέχνη είναι πάνω από όλα αυτά τα ζητήματα. Αν μπορούσαμε θα φέρναμε καλλιτέχνες και από την Ρωσία και από την Κούβα.”
Η πιο “μάχιμη” τοποθέτηση του Π. Μακρίδη
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, κ. Παναγιώτης Μακρίδης, μίλησε στη συνέχεια και ειλικρινά θα ήταν παράλειψη αν δεν σχολιάζαμε πως ήταν – κατά τη γνώμη μας φυσικά – η καλύτερη τοποθέτηση του στη μέχρι τώρα θητεία του στα δημοτικά έδρανα της Μεταμόρφωσης. Θα προσπαθήσουμε να την αποδώσουμε αλλά σίγουρα, ο τρόπος που μίλησε η ένταση που έβγαλε και το πάθος στη φωνή του δύσκολα αποτυπώνονται. Αρχικά αναφέρθηκε στον κ. Σταυριανό, τον οποίο χαρακτήρισε “δώρο για τη Μεταμόρφωση” λέγοντας πως είναι πολιτική στάση να μπαίνει μπροστά για να αθωώσει την δημοτική αρχή και τις πολιτικές της επιλογές και ακολούθως τόνισε: “Αναφέρατε την Κούβα, συγγνώμη αλλά η Κούβα έχει βομβαρδίσει κάποια χώρα; “Βομβαρδίζει” με γιατρούς όλο τον κόσμο και είναι πρότυπο υγειονομικής περίθαλψης και αλληλοβοήθειας. Σήμερα ο πλανήτης μας είναι στη φωτιά καθαρά λόγω του αμερικάνικου στρατού.” Ενώ αναφερόμενος στο θέμα της Χορωδίας υποστήριξε: “Πιστεύετε ότι αυτή η Χορωδία έρχεται για να διασκεδάσει τον Παναγιώτη στις Κουκουβαουνες; Έγινε για ένα και μόνο λόγο, για να αθωώσει τα εγκλήματά της. Θα τους σκοτώνουμε και θα πάμε μετά να τους πούμε ένα τραγουδάκι. Χρηματοδοτεί το Πεντάγωνο με εκατομμύρια για να δείξει ένα ανθρώπινο πρόσωπο στο πιο μακελάρη στρατό που υπήρξε ποτέ. Και για να μη γίνονται παρεξηγήσεις να έρθει όποια χορωδία θέλει, της Νέας Υόρκης, της Ουάσινγκτον και να λέει “ζήτω η Αμερική”, δεν μας πειράζει. Αλλά όχι τους ένστολους. Εμείς λέμε ούτε γη ούτε νερό. Θα τους χειροκροτήσουμε; Προσέξτε τη σημειολογία. Όταν βλέπω έναν ένστολο εκεί που από πίσω του κρύβει έναν στρατό που συγχρόνως βομβαρδίζει κι εγώ να τον χειροκροτώ, είμαι συνένοχος. Και θέλετε να κάνετε συνένοχους τους εργαζόμενους εδώ, τον λαό. Είμαστε πολύ λίγοι για να κάνουμε τέτοια προδοσία.”
Αμέσως μετά ο κ. Μακρίδης συμπλήρωσε: “Και ποια μέρα θέλετε να την κάνετε; 30 Μαρτίου σκοτώσανε τον Μπελογιάννη. Οι Αμερικάνοι δεν πιέζανε; Επίσης πριν 25 χρόνια ξεκινούσαν να βομβαρδίσουν την Γιουγκοσλαβία και είμασταν όλοι στους δρόμους. Και θέλετε να τους φέρετε εδώ να τους πούμε μπράβο; Έχετε καθόλου αξιοπρέπεια; Δε γίνεται να μείνει ρετσινιά στη Μεταμόρφωση ως η καλύτερη κολυμπήθρα του Σιλωάμ που υπήρξε ποτέ.”
Την ακύρωση της συναυλίας αποφάσισε ο δήμαρχος
Ακούγοντας όλα αυτά ο δήμαρχος Μεταμόρφωσης πήρε την απόφαση να μην πραγματοποιηθεί η συγκεκριμένη συναυλία, καθώς όπως είπε: “Βλέποντας τόσο μένος απέναντι σε αυτήν την εκδήλωση και συνυπολογίζοντας πως εκείνη η μέρα δεν θα είναι χαράς αλλά τσακωμού και διχόνοιας για την πόλη, ζητάω να αποσυρθεί το θέμα και να μην γίνει η παράσταση.”
Ο δήμαρχος εξήγησε ότι δεν θέλει να δημιουργηθούν στην πόλη σκηνές έντασης με αφορμή μία συναυλία. Χαρακτηριστικά, είπε πως “Να τα βάλουμε με τα ΜΑΤ αλλά για να γίνει ένα σχολείο στην πόλη μας ή ένα οποιοδήποτε μεγάλο έργο για τους πολίτες όχι για μία παράσταση”.
Επίσης ο δήμαρχος ευχαρίστησε την κα Αντωνοπούλου και τον κ. Σταυριανό και υπεραμύνθηκε της θέσης του πως το καλλιτεχνικό κομμάτι είναι κάτι διαφορετικό από το πολιτικό και υπογράμμισε πως ποτέ ως δήμαρχος δεν θα έκανε κάτι για να διχάσει τον λαό της πόλης αλλά και ούτε να δημιουργήσει και πρόβλημα και στους ίδιους τους καλλιτέχνες που θα έρχονταν. Το μοναδικό κίνητρο ήταν να προσφέρει ο δήμος μία εξαιρετική καλλιτεχνική εκδήλωση στους δημότες και τίποτα παραπάνω όπως άλλωστε έχει δείξει όλα αυτά τα χρόνια που διοικεί προσφέροντας υψηλού επιπέδου πολιτιστικές εκδηλώσεις.